Professionel, materiel forberedelse af et salgstilbud, udarbejdet på en attraktiv og iøjnefaldende måde, er et af de vigtige elementer i succes i hele processen med at sælge en virksomhed.
Succesen med at sælge en virksomhed afhænger af mange faktorer, som helt sikkert omfatter udarbejdelsen af et godt salgstilbud. Den måde, den er forberedt på, kan gøre salgsprocessen lettere, eller tværtimod kan den gøre det vanskeligere. Så hvordan forbereder man det?
Virksomhedens salgstilbud skal indeholde de nøjagtige vilkår i kontrakten, såsom:
1. Beskrivelse af virksomhedens aktiviteter
Det er meget vigtigt at medtage en detaljeret beskrivelse af virksomhedens aktiviteter i salgstilbuddet. Du bør informere tilbudsgiverne, hvad virksomhedens juridiske form er, hvad den gør, hvor dens placering er, hvilken fast ejendom virksomheden ejer, hvad er antallet af ansatte, hvad er virksomhedens position på markedet. Du kan også interessere potentielle købere i virksomhedens udviklingsplaner.
2. Præsentation af økonomiske data
Det er værd at forberede virksomhedens økonomiske data, f.eks. fra de sidste to år. Finansiel dokumentation vil være nyttig under forhandlinger med en potentiel køber. Denne type data om virksomheden kan være en faktor, der tilskynder potentielle købere til at kontakte udbyderen.
3. Selskabets foreslåede salgspris
Et uundværligt element i selskabets salgstilbud er at specificere den foreslåede salgspris og give yderligere gebyrer, hvis nogen. Når man angiver den forventede pris, som sælgeren har til hensigt at opnå, bør den ikke overvurderes. Den foreslåede salgspris er normalt udgangspunktet for yderligere forhandlinger, men den skal være realistisk. Dens kunstige oppustning kan afskrække potentielle købere. Inden salgstilbuddet offentliggøres, foretages der som regel en værdiansættelse af virksomheden af en specialiseret enhed.
4. Fotografisk visualisering af virksomheden
Et meget vigtigt element i meddelelsen om salget af virksomheden er placeringen af fotos, der vil berige tilbuddet i et attraktivt skud. Det er dog nødvendigt at sikre, at den fotografiske visualisering af virksomheden præsenterer den faktiske situation og ikke forfalsker vigtige oplysninger. Grafikken i tilbuddet skal være et udstillingsvindue for virksomheden og skal tiltrække modtagerens opmærksomhed.
5. Sociale medier
Efter at have offentliggjort virksomhedens salgstilbud, er det værd at dele en sådan meddelelse på sociale medier, såsom LinkedIn, Facebook eller platform X.
Sociale medier giver dig mulighed for at sprede din annonce i stor skala, så det er værd at bruge disse informationsværktøjer også, når du sælger din virksomhed.
Før du annoncerer hensigten om at sælge virksomheden, er det værd at omhyggeligt kontrollere salgstilbudet og fjerne eventuelle mangler, ikke kun de materielle, men også eventuelle sproglige, grafiske fejl og fejl, der påvirker den potentielle købers attraktive modtagelse.
Det anbefales også at bruge den såkaldte Ydelsernes sprog, der anvendes m.in. i reklameindhold. Det består i at understrege de yderligere fordele, som køberen vil modtage ved køb af virksomheden, fx prestige, minimering af formaliteter i forbindelse med købstransaktionen eller for eksempel det forventede fremtidige investeringsafkast.